گفتگو و مصاحبه

وسوسه های شیطانی مهمترین مانع پیش روی نسل جوان

آوای سنت: عالم حوزوی اهل سنت ترکمن، وسوسه های نفسانی را خطری بزرگ در سر راه جوانان عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، ابوبکر آخوند آنایی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت استغفار از گناهان در زمان حیات و خصوصا در ماه های شعبان و رمضان، توبه را پاک کننده گناهان و نجات از آتش جهنم دانست و گفت: خدای متعال در آیه سی و یکم از سوره مبارکه نور بیان می دارد، به درگاه الهی توبه نصوح نمایید تا که بخشیده شوید. بدون شک آن کس که توبه می کند، جنت را نصیب خود کرده است.

گناه از نفس ساطع می شود. انبیاء نیز نفس داشتند، اما هرگز گناه نمی کردند. انسان های با ایمان خواسته و یا ناخواسته دچار معصیت شده و عذاب وجدان می گیرند. اگر ایمان در وجود نباشد، بدی و زشتی گناه را درک نخواهیم کرد. در همین زمان نیز می بینیم که بی رحمی ها به اوج رسیده و به راحتی و در یک لحظه تعداد زیادی افراد بیگناه به خاک و خون کشیده می شوند!

آخوند آنایی، وسوسه های نفسانی را خطری بزرگ در سر راه جوانان عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از فرزندان امت به بهانه اینکه روزی توبه کرده و بخشیده شوند رو به طریق گناه و معصیت می آورند. اگر می بینیم جوان ما نماز نمی خواند به دلیل تصورات اشتباه است. اگر به سمت مشروبات می رود به خاطر پندارهای باطل می باشد. حال آن که می بیند دنیا برای بسیاری از هم سن و سالانش وفا نکرده و مرگ، پیر و جوان نمی شناسد. نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم با انکه معصوم بود، لیکن روزی صد بار استغفار می کرد، اما هر لحظه از ما گناه سر می زند و از توبه غفلت می ورزیم.

این عالم حوزوی اهل سنت، وعده رب متعال به بندگانش را بخشش همه گناهان بشرط توبه خواند و یادآور شد: هرگز نباید از رحمت الهی ناامید شد، هر چند که عمری سپری شده باشد. ناامیدی و غفلت از شیطان و ابلیس علیه اللعنه است که ما را به وادی گناه کشانده و در درون بذر ناامیدی می پاشند تا از توبه کردن مایوس شویم. ابلیس علیه اللعنه و شیطان ملعون تا مادامی که شخص در قید حیات باشد با او خواهند بود تا بدی را خوبی جلوه داده و حرام را به شکل حلال نمایان گردانند. در گناه لذت قرار می دهند تا وسوسه های شان تاثیر کند و سپس دام را بزرگتر می کنند تا شخص آلوده تر شود.

ابوبکر آخوند انایی با استناد به کلام حدیث نبوی، توبه را دروازه بخشش حتی در دم آخر زندگی توصیف کرد و متذکر شد: فرشتگان ثواب یک عمل نیک را در لحظه به ثبت می رسانند، ولی خدای متعال به آنها دستور داده است تا ثبت معاصی را به تاخیر بیندازند تا شاید بنده خطاکار متوجه گناهش شده و از کرده اش توبه کند. هیچ موجودی به اندازه الله که یگانه آفریدگار است، بنده اش را دوست نمی دارد و در هر لحظه آماده است تا گناهان را ببخشد. هر شخصی که قدر و منزلت توبه را بداند، دمی از استغفار باز نخواهد ماند. توبه کننده شبیه به شخص می شود که هرگز گناه نکرده است. پس جوانان بدانند که از توبه مستثنی نیستند.

این عالم سخنور خاطر نشان ساخت: مرگ به صورت آنی می آید و خبر نمی گند. ادیان دیگر و مذاهب دروغین اعتقادی به توبه ندارند و زندگی را با الگوهای فریبنده به تصویر در می آورند، لذا جوان مسلمان نباید فریب توهمات غربی ها را بخورد. آنها جهان باقی را باور نداشته و زندگی را در کار و تفریح می دانند. مرگ را در تقلید از باورهای غلط، پایان راه ندانیم. تاسف بار است تعدادی از انسان ها گناه می کنند، لیکن اراده ای برای توبه کردن نداشته و این کار را به تاخیر می اندازند. توبه کاذب ذره ای از گناه را کم نخواهد کرد و خود این عمل معصیت به حساب می آید، اما یک بار استغفار قلبی و خالصانه قادر است کوهی از گناهان را به اراده الله در هم شکند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن