گفتگو و مصاحبه

پایان تفکر آغاز جاهلیت است

آوای سنت : مدرس حوزه علمیه نشتیفان از کار افتادگی قدرت تفکر را آغاز دوران جاهلیت عنوان نمود.

گزارش آوای سنت، مولوی مهرداد فرهمند در گفتگو با خبرنگار ما جاهلیت مدرن را یکی از آفت های مهم در جوامع کنونی خواند و گفت: مفسرین امروزی، دوران‌ پیش از میلاد آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم را عصر جاهلیت می ‌نامند. جهل به معنای عدم علم و آگاهی و یا به معنای اتباع از غرایز و هوای نفسانی است. در طول تاریخ افراد جاهلی بودند که کور و کر شدند و قدرت تعقل از آنها سلب گردید.

وی در این باره ادامه داد: طبق قول اکثر علما، فاصله‌ زمانی بین حضرت عیسی علیه السلام تا پیامبر اکرم را جاهلیت اولی یا قدیم می‌گویند، زیرا انحرافات عقیدتی و کج ‌اندیشی ‌ها و ظلم و ستم به اوج خود رسیده بود. برخی از علما بر این باور بودند که جاهلیت یک فرهنگ است و مختص زمان خاصی نمی باشد و زمانی که قدرت تفکر از کار افتاد، آن جامعه دچار جاهلیت خواهد شد‌.

مولوی فرهمند با بیان این مطلب که پیش از طلوع خورشید نبوت، جامعه‌ی عرب، غرق در وادی گناه و معصیت بودند، اظهار داشت: آنها از نظر عقیدتی، بت ها را می پرستیدند، درحالی که بت ها مالک ضرر و زیان و نفع و نقصان نبودند. از نظر اقتصادی، هر روز ربا و نزول افزایش می‌یافت. در آن جامعه فقیر، فقیر‌تر می‌شد و غنی، غنی ‌تر می‌گشت و فواصل اجتماعی زیادی بین طبقات ایحاد می گردید. از نظر اخلاقی می‌بینیم که دختران را زنده‌ به گور می‌کردند و طبق آیه قرآن، وقتی که بشارت به تولد دختر داده می ‌شد به خشمگین درآمده و چهره‌ آنان سیاه می‌گشت.

مدرس حوزه علمیه نشتیفان عنوان نمود: محمد قطب می‌گوید، جاهلیت عرب بسیار ساده بود، اما جاهلیت جامعه امروز بسیار مدرن و پیشرفته می باشد، چون اساس آن نظریه پردازی است و در جامعه آن را جاهلیت ندانسته و بلکه تمدن به شمار می‌آورند. لذا وقتی کار غیر اخلاقی انجام می‌ شود، به آن بعنوان یک فرهنگ نگاه می‌کنند و این خود، جاهلیت است.

مولوی فرهمند در تصریح احکام جاهلی یادآور شد: این احکام به گونه ‌ای بود که اگر از شخص غنی کار خلافی سر می زد از او چشم پوشی می‌کردند، اما اگر همان عمل را شخص ضعیف و فقیر مرتکب می شد مورد مجازات و تنبیه سخت قرار می گرفت. این مورد متاسفانه در جوامع ما هم دیده می‌شود که اگر فردی ثروتمند و دارای مقام عمل خلاف انجام دهد، از عمل او چشم پوشی می‌ گردد، ولی شخص فقیر خطاکار را فورا به مجازات می‌رسانند!

این عالم اهل سنت، تعصب را شاخصه دیگری از جهل خواند و خاطر نشان ساخت: تعصب معنای گسترده‌ای دارد. اگر کسی به نژاد و نسب افراد نگاه کرده و دوگانگی به وجود آورد، متعصب نامیده می‌شود. اگر کسی حقیقت را به خاطر قوم و قبیله ‌اش کتمان کند، متعصب محسوب می گردد. پیامبر اکرم ملاک برتری انسان‌ها تقوا می داند. تقوا در قلب انسان است و چون نمی‌دانیم که تقوای چه کسی بیشتر است، وظیفه داریم به همه‌ انسان‌ها احترام بگذاریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن