گفتگو و مصاحبه

استفاده بهینه از شایستگان اهل سنت مهم ترین مطالبه جامعه اهل سنت

گفتگوی اختصاصی هاجر قادری با آوای سنت

آوای سنت: استفاده از شایستگان اهل سنت در مناصب عالی مهم ترین مطالبه فعالان اهل سنت از دولت آینده است.

به گزارش آوای سنت هاجر قادری در گفتگو با خبرنگار ما بکار گرفته شدن نخبگان اهل سنت کشور در سطوح مختلف مدیریتی را  مهمترین خواست آنها از دولت آینده خواند و گفت: سالهای زیادی است که این بحث از سوی اهل سنت کشور مطرح شده و در زمان انتخابات به ابزاری برای تبلیغات کاندیداها تبدیل می گردد. اما هر یک از کاندیداها که سفر به مناطق اهل سنت کشور را در برنامه دید و بازدیدهای انتخاباتی و اولویت کاری خود قرار می دهند، پس از فروکش کردن فضای انتخابات در کشور، شعارهای خود مبنی بر ضرورت استفاده از اهل سنت در بدنه دولت و سطوح بالای دولتی را فراموش کرده و اگرهم بعضا کاری صورت گرفته، در مناصب نه چندان مهم بوده است.

وی در این باره افزود: شایسته سالاری به این معنا نیست که نزدیکان اشخاص مسئول و یا سایر وابستگان در بدنه دولت بکار گرفته شوند. به هیچ وجه پذیرفتنی نیست هر کس که ارتباط  قوی تری داشته و جزو نزدیکان یک مقام مسئول باشد، در اولویت انتخاب شدن و یا انتصاب قرار بگیرد. استفاده از اهل سنت در بدنه دولت به معنای یکدست و یکسان بودن توانمندی همه افراد در این دایره نیست. چه بسا هم اکنون اعضای شورای اکثر نواحی اکثرا اهل سنت نشین را منتخبین آن تشکیل می دهند، اما نمی توان گفت که همه آنها شایسته بوده و در جهت برآورده کردن انتظارات مردم خود تلاش کرده اند.

هاجر قادری با یادآوری این مطلب که توانمندی، اهداف، ایده آلها و نگرش افراد با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: کما اینکه می بینیم در نگرش ها و دیدگاه های هر یک از اعضای فراکسیون اهل سنت کشور نیز اختلاف وجود دارد و همگی را نمی توان در یک چارچوب و قالب ارزیابی کرد. از این رو چه در دولت آینده و چه در انتخابها و انتصاب های استانی، فرا استانی و کشوری می بایست تابوی کم توجهی به شایستگان اهل سنت برای همیشه شکسته شده و گام های مثبت عملی در این زمینه برداشته شود.

این بانوی فارغ التحصیل دکترای بیوشمی از دانشگاه تهران اظهار داشت: اینکه در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم استفاده از نخبگان و شایستگان اهل سنت تاکید می شود خود از فقدان مدیران و وزرای اهل سنت در بدنه دولت حکایت می کند. اهل سنت کشور خوشحال می شوند تا در کابینه دولت آینده سهم داشته باشند.روابط  ما در سطح بین المللی با کشورهای اهل سنت نشین بسیار مطلوب و حسنه بوده و بهتر است سفرایی از میان اهل سنت کشور برای کار در برخی کشورهای مهم و تاثیر گذار حکم ماموریت بگیرند.

در طول چهل سال گذشته بکارگیری اهل سنت در بدنه فرمانداری ها، بخشداری، ریاست ادارات در شهرستان ها و در سمت شهردار مثبت و چشمگیر بوده و اکنون زمان آن است که کاندیداهای ریاست جمهوری به وعده های خود نه در حد شعار، بلکه در میدان عمل پایبند بوده و گام های موثری را در این زمینه بردارند. مطالعات نشان می دهند که در اکثر نقاط  کشور، به شهرهای مرزی رسیدگی کافی صورت نمی گیرد. مشکلات در این مناطق بلاتکلیف مانده و اکثرا کهنه شده اند. میزان پیشرفت و توسعه در این شهرها به طور آشکارا پایین از شاخصه های استانی  به نمایش می گذارند و میان امکانات یک شهر مرزی نسبت به مرکز استان بسیار متفاوت است.

خانم قادری میزان اختیارات نماینده مجلس را تعریف شده دانست و عنوان نمود: مردم به خوبی وظایف  نمایندگان خود در مجلس را می دانند، اما حجم مشکلات و کمبودها، انتظارات را افزایش داده و نماینده ملت  ناچار است خود شخصا روند کارهایی را پیگیری کند که جزو وظایف وی نمی باشد. کاندیداهای انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز این مسئله را می دانند که بدون آرای اهل سنت کشور شانس پیروزی ندارند. معتمدین اهل سنت نباید مانند گذشته سرکشی کاندیداها به مناطق شان را نشانه توجه به خودشان قلمداد کنند، بلکه می بایست وارد گفتمان با فرد کاندیدا شده و بشرطی قول حمایت دهند که  نسبت به آینده و احقاق شعارها و قولهای داده شده مطمئن باشند.

در حال حاضر جامعه اهل سنت به این نکته می اندیشد که به شعار و قول کاندیداها بسنده نکند. بدون شک کاندیداهای انتخابات آینده دیگر نمی توانند با یک دوره سفر کوتاه تبلیغاتی نظر موافق معتمدین اهل سنت را به دست آورند. چند تیکه شدن آرا اهل سنت و گرایش هر یک از مناطق به یک کاندیدای خاص از نظر بنده جواب نخواهد داد. اهل سنت می بایست متفق القول از یک کاندیدا حمایت کرده و شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا وعده های داده شده به تحقق بپیوندند. شکی نیست که اگر بتوانیم در دولت آینده سهمی داشته باشیم، چالش ها، کمبودها و مشکلات نواحی مرزی تا با سرعت بیشتری برطرف خواهند گردید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن