گفتگو و مصاحبه

توصیه به روزه داری در دهه نخست ذیحجه

آوای سنت: استاد دانشگاه و نویسنده افغان اهل سنت، روزه داری در هشتم ذی الحجه را به دلیل فضائل و برکات زیاد در آن مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، استاد حیدر حمید در گفتگو با خبرنگار ما از دهه اول ذی الحجه به‌عنوان دولت کلان یاد کرد و گفت: نعمت و رحمت خدای متعال شامل کسانی است که ده روز ابتدایی ذی الحجه را گرامی می دارند‌. رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم این ده روز را بهترین ایام سال می خواند. نقل است که حتی فصیلت جهاد در راه الله نیز به اندازه ده روز ذی الحجه نمی شود، مگر مجاهدی که با جان و مال خود به جنگ رفته و هیچ یک را به خانه برنگردانده باشد.

وی با استناد به یکی از احادیث نبوی اظهار داشت: هر شخصی که یکروز از دهه اول ذی الحجه را با دهان روزه بگذراند ثواب یکسال روزه داری را می گیرد و اگر کسی در سحر روز عرفه بیدار شده و امساک کند به اندازه دو سال روزه ثواب می برد. همچنین عبادت در شب های دهه اول ذی الحجه به اندازه زنده نگه داشتن شب قدر اهمیت دارد. اهل دین و گذشتگان ما در ماه رمضان و زمانی که به سفر می رفتند به دلیل مشقات راه و کمبود امکانات، روزه نمی گرفتند، اما در ده روز اول ذی الحجه با وجود تمام مشکلات بر این عمل عبادی استقامت می ورزیدند، زیرا روزه ماه رمضان را می توان در آینده جبران کرد، ولی روزه ذی الحجه قضایی ندارد.

حیدر حمید، تکرار زیاد تکبیر، تحلیل و تحمید همراه با ذکر در ذی‌الحجه را حائز اهمیت برشمرد و افزود: حضرت ابوهریره و عبدالله ابن عمر رضی الله عنهم در این ایام به کوچه و بازار رفته و با صدای بلند تبریک می گفتند تا سایر مردم هم یاد گرفته و تکرار کنند. امام نووی(ره) روزه دهه ذی الحجه را شدیدا مستحب خوانده است. وقت ذی الحجه را نباید به بطالت و بیکاری گذراند. نمازها را در اول وقت بخوانیم.

این استاد دانشگاه و نویسنده افغان اهل سنت تاکید کرد: همانطور که شب قدر بهترین شب سال است، روز عرفه هم بهترین روز سال می باشد. فضیلت روز عرفه برابر با فضیلت شب قدر است. اولین آیات قرآن کریم در شب قدر نازل شد و آخرین آیات و از جمله آیه سوم از سوره مائده در روز عرفه و جمعه بر رسول الله قرائت گردید.

مقبولیت روزه عرفه به حدی است که علاوه بر ثواب دو سال روزه داری، گناهان سال گذشته و آینده را نیز از کارنامه عمل انسان پاک می کند. دعا در این روز مورد اجابت قرار می گیرد. از این رو به ایماندارن توصیه می شود که دهه اول ذی الحجه را گرامی داشته و شب ها را به نماز، ذکر و عبادت بگذرانند. از روزه ماه غافل نشوند و حتی شده یکروز را با سحر و امساک تا وقت افطار بگذرانند.

تکبیر تشریق را مرتب بر زبان آورند و به بانوان در منزل طریقه بیان این تکبیر را بیاموزند، زیرا این تکبیر برای مرد با صدای بلند و در مورد زن با لحن آهسته جزو واجبات می باشد.

حیدر حمید بیدار ماندن در بعد از سحر دهه نخست ذی الحجه برای روزه دار به همراه تلاوت قرآن، ذکر، دعا و درود شریف را مفید توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: این اعمال خدا پسندانه خصوصا برای کسانی که به دلیل نداشتن وسع مالی نمی توانند صدقه و خیرات بدهند چند برابر سفارش شده است. رسول اکرم در این باره فرمایش می دارد، هر کس که بعد از نماز صبح ضمن دعا و ذکر به انتظار نشسته و دقایقی پس از طلوع خورشید دو رکعت نماز نفل بخواند خدای متعال به وی ثواب یک حج فرض و یک عمره قبول شده را عنایت می فرماید.

مابین نماز عصر تا مغرب به ویژه در روز جمعه وقت اجابت دعا است. ذی الحجه ی امسال که بگذرد تا سال دیگر این خوان گسترده نخواهد شد. از امسال تا سال دیگر برخی از امت در این حیات نخواهند بود و بهترین روش قدر دانستن فرصت پیش رو می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن