گفتگو و مصاحبه

جام جهانی بهترین فرصت برای معرفی اسلام

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن جام جهانی فوتبال را فرصتی مناسب برای معرفی بهتر اسلام به سایر ملل خواند.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آغاز مهمترین رویداد فوتبالی در کشور قطر تحت عنوان جام جهانی و علاقه اکثریت نسل جوان به تعقیب نتایج این بازی ها گفت: تماشای رویدادهای فوتبالی و رشته های پرطرفدار ورزشی از سرگرمی های سالم به حساب می آید که می توان در اوقات فراغت به آنها پرداخت، خصوصا که برنامه بازی ها حتی الامکان برای ساعات غیر کاری تنظیم شده و خلل چندانی به امور ضروری وارد نمی آورد.

برگزاری اینگونه مسابقات مستلزم مدیریت بسیار دقیق و پیش بینی اتفاقات و داشتن آمادگی کامل برای حوادث پیش بینی نشده است. فوتبال از جمله رشته های ورزشی است که طول برگزاری آن زمان قابل توجهی را در بر می گیرد. این ورزشی است که در سطوح بالا هیجان زیادی را به جوانان و علاقمندان وارد می کند. بعلاوه تعداد قابل توجهی علاقمند را از دورترین کشورها به محل بازی ها کشانده و خاطراتی فراموش نشدنی را بر جای می گذارد.

آخوند سبحانی با یادآوری این مطلب که انسان ذاتا نیاز به تفریحات مهیج دارد، افزود: سفر برای ما مسلمانان دوجنبه سیاحتی و زیارتی را بیش از سایر جنبه ها مورد توجه قرار می دهد.. خصوصا که میزبانی ایندوره از بازی ها را یک کشور مسلمان بر عهده دارد و زمینه های بسیار مساعدی را برای بازدید علاقمندان از اماکن مقدس فراهم کرده است. ضمن آنکه فرصت بسیار مناسبی ایجاد شده تا پیروان سایر ادیان جاذبه های اسلامی را از نزدیک بشناسند. آنها باید به این حقیقت برسند که اسلام بر خلاف ادعای دولتمردان غربی میانه ای با خشونت، تبعیض، ایجاد نابرابری و زندگی صرفا برای کار و درآمد ندارد. این یک دین میانه است که کار را در کنار عبادت می پسندد. مسجد محیطی است که در آن همه اشخاص با یکدیگر برابر بوده و در نزد خدای متعال یکسان می باشند.

مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن نماز را رکن اصلی برنامه روزانه و واجب ترین برنامه زندگی توصیف کرد و اظهار داشت: در اسلام کسی مخالف ورزش و یا تماشای آن نمی باشد. اسب سواری، شنا، تیراندازی ورزش هایی هستند که در صدر اسلام رواج زیادی داشتند و این ورزش ها هم اکنون نیز در سطح اول برگزار می شوند. آنها به کشتی پهلوانی اهمیت می دادند و در دلاوری حرف اول را می زدند. با پیدایش امکانات، رشته های ورزشی نیز گسترش زیادی پیدا کرده و فوتبال مردم را به خود جذب کرده است. در عین حال نباید فراموش کنیم که جاذبه های یک ورزش مهیج نباید خللی در کار دین به وجود بیاورد، پس نماز را فدای فوتبال و یا کار نکنیم.

آخوند سبحانی جام جهانی را فرصتی برای تبلیغ اسلام دانست و عنوان نمود: قطر از جمله کشورهایی است که مسلمانان آن به خواندن نماز در وقت اول اهمیت زیادی می دهند و همین خود می تواند بهترین راهکار برای معرفی دین به توریست ها باشد. هر بانک اذان این نوید را می دهد که کنشگران درباره فلسفه آن پرسش هایی را مطرح کرده و درباره مفاهیم قرآن کریم، نماز و مسجد به درک عمیقی برسند. ارتباط کلامی با ساکنین بومی قطر، مشاهده اهمیت دین در یک دایره اسلامی، شنیدن ده ها بانک اذان طی هر شبانه روز، پایبندی مسلمانان به خواندن نماز در مساجد که بعضا باعث خلوتی سکوی های تماشاچیان می شود، همگی برای توریست ها تازگی داشته و ذهنیت ایشان را نسبت به دین مقدس مسلمانان متحول خواهد نمود.

خروجی این بازی ها صرف نظر از نتایج به دست آمده همچنین می تواند موجب شفاف شدن دلایل چرایی اهمیت سنت های رایج در بین مسلمانان برای توریست ها شود. همه ساله بیشماری افراد با مطالعه کتب اسلامی و قرآن کریم کلمه شهادتین را خوانده و به اسلام می پیوندند. مطمئنا این جام هم وسیله ای است تا اسلام را آن سوی دنیا معرفی کرده و باعث تکامل ذهن بشریت گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن