گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی سودمند است

خانم صحنه:برای خدمت به مردم پا به عرصه رقابت ها گذاشتم

آوای سنت: سولماز در گویش ترکی به معنای چیزی است که پژمرده نمی شود. در بین ترکها این نام برای دختران یک نام مرسوم و رایج است .خانم سولماز صحنه فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه علی آباد، مدرس دانشگاه پیام نور، حسابدار شرکت ها در خانه حسابدار و مولف چند مقاله علمی داخلی و خارجی  می باشد. وی در طی مدت کوتاه اعلام حضور در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا توانست با برگزاری جلسات منظم و موثر، نظر موافق تعدادی قابل توجهی از فعالان انتخاباتی را به طرف خود جلب نماید.

به باور غالب صاحب نظران این کاندیدای مجلس یازدهم چنانچه فرصت بیشتری داشت چه بسا می توانست یکی از دو گزینه راه یافته به بهارستان باشد. در هفته های گذشته کاندیداتوری خانم صحنه همچنین در صدر اخبار برخی رسانه ها و پایگاه های خبری استان گلستان قرار گرفت.

در آق قلا با این بانوی فعال اجتماعی ترکمن و اهل سنت گفتگویی ترتیب دادیم که از نظر گرامی تان می گذرد.

آوای سنت: از چه زمانی به فکر ثبت نام و کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم افتادید؟

خانم صحنه: بنده عضو جمعیت زنان نواندیش کشور و دبیر آن در شهرستان آ ق قلا هستم. از آنجائیکه توصیه می شد که بانوان نیز برای انتخابات یازدهم ثبت نام کنند. ایام ثبت نام انتخابات مجلس فرا رسید و با توجه به اینکه توانمندی مناسبی در خود سراغ داشتم، پس از مشورت نهایی با همسرم، به اتفاق هم بعنوان داوطلب مجلس ثبت نام کردم.

آوای سنت: شما با چه هدفی کاندیدای مجلس یازدهم شدید و این ثبت نام چه بازتابی در جامعه به همراه داشت؟

خانم صحنه: در ابتدا چند نفری تماس گرفته و درباره صحت مساله و اهدافم جویا شدند. سپس در میان گروه های انتخاباتی که معمولا در ایام انتخابات فعال می شوند ،مطرح شدم و کاربران اکثرا تشویقم کردند و اعلام حمایت نمودند. برخی از هواداران رقیب هم سعی در تخریب شخصیت بنده داشتند.

با شروع فعالیت میدانی اقشار مختلف از طیف جوانان، بانوان و برخی از علمای محترم به دیدار بنده آمده و رسما اعلام حمایت کردند. شکل گیری این فضا در طی مدت کم، فراتر ازانتظارم بود و تصور نمی کردم که  استقبال از کاندیداتوری بنده تا این حد گسترده باشد.

در اکثر جوامع دلایل بسیار محکمی برای حضور بانوان در عرصه های بالای مدیریتی وجود دارد و حتی کشورهایی که سابقا با فعالیت بانوان در مشاغل حساس و مهم مخالفت می کردند، قوانین خود را تغییر داده و فضای فعالیت بیشتر را برای این قشر هموار نموده اند. مدیریت زن در درون خانه بسته به زمینه های مختلف و از جمله تربیت فرزندان سالم و معرفی آنها به جامعه است. به اعتقاد بنده زنی که بتواند فرزندانی پاک و سالم برای آینده جامعه تربیت کند، خود نیز می تواند  در رده های مهم فرد موفقی باشد.

از این رو بنده با شناختی که از کمبودهای این حوزه انتخابیه دارم و همچنین با اطمینان از توانمندی و قابلیت های خود تصمیم گرفتم تا با هدف خدمت به مردم وارد عرصه رقابت شوم.

آوای سنت: اشاره کردید که تخریب هایی هم علیه شما صورت گرفت. این تخریب بیشتر از سوی چه عواملی انجام شد؟

خانم صحنه: معدود افرادی که بنده آنها را دلال سیاسی می دانم و کسانی که  هنوز در باورهای کهنه و قدیمی بسر برده و با کاندیداتوری زنان مخالف هستند. نزدیکان برخی از رقبا هم بودند که  انتظار نداشتند جامعه از کاندیدا شدن یک بانوی ترکمن استقبال کند .این گروه واهمه داشتند که میدان رقابت را از دست بدهند. از آغازین ساعات فعالیت های رسمی تا شب انتخابات بد اخلاقی های زیادی در خصوص بنده انجام شد. برخی ها دست به کار شده و چند مورد اخبار جعلی مبنی بر انصراف بنده از انتخابات پخش کردند. حتی در برخی مکان های اخذ رای روی اسم بنده خط کشیده و بعنوان کاندیدای انصراف دهنده معرفی شده بودم تا مردم به من رای ندهند.

آوای سنت: تعریف شما از خدمت به مردم چیست؟

خانم صحنه: خدمت به مردم اینکه یک مقام مسئول و افراد مدعی باید تا لحظه آخر مسئولیت در کنار مردم باشند و از وقایع و رویدادهایی که  مورد توجه  و اهمیت قرار می گیرند، به نفع خود تبلیغات نکند. همان هایی که در جریان سیل آق قلا چکمه پوشیده و با حضور در میان مردم تصاویر متعددی را منتشر کردند، اگر واقعا هدف خدمت داشتند، الان که جامعه درگیر ویروس کرونا شده، می بایست در بین مردم و قشر آسیب پذیر باشند و به آنها دلگرمی بدهند، اما آنها حضور ندارند و تصویری هم از عملکرد این ایام شان منتشر نمی شود.

آوای سنت: با توجه به اینکه  در شهر آق قلا تعداد پنج کاندیدای بومی معرفی شده بودند، آیا تلاشی برای اجماع صورت گرفت؟

خانم صحنه: تا روز انتخابات چهار مورد جلسه میان پنج کاندیدا برگزار شد. بنده به چهار کاندیدایی که همگی جزو آقایان بودند پیشنهاد دادم تا یک نفر را از میان خود معرفی کنند و بنده هم از ایشان اعلام حمایت کنم که متاسفانه دوستان موفق به انجام این کار نشدند.

در این جلسات برخی فعالان سیاسی هم نقش داشتند که قرار بود بی طرف بمانند، اما مشخص شد که لابی گری پنهانی به نفع یک شخص در جریان است. مضافا آنکه هر کس خودش را لایق تر از دیگری می دانست. یکی از کاندیداها در حالی در جلسات اجماع شرکت می کرد که از قبل تصمیم گرفته بود به نفع کاندیدای دیگر حوزه گرگان کناره گیری کند و ما از این موضوع بی اطلاع بودیم. بنابراین به دلیل فقدان یک ساختار مشخص که بتواند به جریان اجماع کمک کند، نتیجه مثبتی حاصل نشد.

با این حال همانطور که گفتم، اگر کاندیداهای مرد به توافق رسیده و از میان خود یک نفر را معرفی می کردند، بنده نیز حاضر بودم از آن شخص اعلام حمایت کنم.

آوای سنت: شاید یکی از ایرادات برنامه شما این است که در زمان لازم استارت فعالیت نزدید. در این باره چه نظری دارید؟

خانم صحنه: مطمئنا همین طور است. رقبا و بویژه رقبای غیر بومی از مدت ها پیش در شهرستان آق قلا برنامه ریزی کرده و یا به صورت مرتب با فعالان در ارتباط بوده اند. گزینه های اصلی انتخابات در آق قلا بیش از سه نفر نبودند و چنانچه مردم به این تعداد رای می دادند مجموع آرا هر یک از ما به بیش از بیست هزار رای می رسید، در حالی که بیشترین رای این شهرستان را یک کاندیدای غیر بومی به دست آورد.

آوای سنت: کاندیداهای شهرستان آق قلا در طول یازده انتخابات گذشته توفیقی حاصل نکردند. شما چه راهکاری را برای شکستن طلسم عدم پیروزی کاندیدای بومی منطقه آق قلا پیشنهاد می کنید؟

خانم صحنه: ما نیاز به بازنگری و آسیب شناسی دراین مورد داریم. کاندیداهای رقیب ما در شهرستان گرگان بدون گرفتن آرا این حوزه شانس پیروزی ندارند و جالب اینکه هر بار نیز توانستند آرا بسیار خوبی را از شهرستان آق قلا بگیرند. ما در این زمینه بسیار آسیب پذیرهستیم. باید بدانیم چه عاملی باعث می شود که استقبال از کاندیدای بومی در حوزه ما کم باشد و چرا کاندیدای غیربومی بیشترین رای را می گیرد؟

با انصراف یک کاندیدا از حوزه آق قلا عملا سه کاندیدا وارد ماراتن اصلی شدند و اگر این تعداد به دو نفر تقلیل می یافتند و مردم همدل می شدند نتیجه بهتری به دست می آمد.

این مسئله را نیز باید در نظر بگیریم که  تعداد کاندیداهای شهرستان گرگان بسیار بیشتر از کاندیداهای آق قلا بود. بنابراین بنده فکر می کنم ما می بایست روی یک ساختار مشخص و با هزینه مشترک برنامه ریزی نماییم. خروجی این ساختار که هزینه آنچنانی در بر ندارد، می تواند منجر به پیروزی کاندیدای بومی شود.

هر کاندیدایی با استفاده از فرصت مناسب ، از میان فعالان انتخاباتی حوزه انتخابیه یارگیری می کند و ما می بایست پیشقدم شویم تا شرایط را به نفع خود حفظ کنیم. برای تحقق این مسئله ابتدا باید ایرادات موجود را برطرف نموده و با استفاده زمان پیش رو می توانیم به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.

آوای سنت برای این بانوی فعال ترکمن آرزوی توفیق دارد. امید که با نهادینه شدن باور عمومی به توانمندی بانوان در عرصه های مختلف،شاهد ظهور استعدادهای این قشر در سطوح عالی جامعه باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن