گفتگو و مصاحبه

درمسیر مبارزه با کرونا دنبال همیاری باشیم نه بیمار یابی

دکتر صدیق:انگ زنی مشکلات ما در زمینه کرونا را حل نمی کند

آوای سنت: یک پزشک متخصص بیماری اعصاب و روان اهل سنت همیاری و همدلی آحاد مختلف جامعه را راهکار مناسب جهت غلبه بر بیماری کرونا دانست.

به گزارش آوای سنت دکتر سید حمزه صدیق در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بیماری کرونا نقشه های جغرافیا را در نوردیده و به همه جای جهان سرک می کشد گفت: این بیماری متاسفانه باعث شده است تا استرس و نگرانی زیادی در جامعه رخنه کند.

وی افزود: انرژی ناشی از این هیجانات گاهی می‌تواند کمک کننده باشد و فرد و اجتماع را به حرکت دراورد و البته گاهی نیز بار هیجانات منفی از قبیل اضطراب، ترس، درماندگی و خشم در افراد بیشتر از حد معمول شده و فشار روانی تحمیل می کند. این پیامد گاهی خستگی روانی و جسمی به همراه دارد. بنابراین جدی گرفتن این اپیدمی (همه گیری) یا پاندمی (جهانگیری) کلید اصلی این بیماری است و رعایت اصول اولیه مهمترین جزء آن بشمار می رود.

دکتر صدیق در این باره اظهار داشت: نکته قابل تامل که توسط سازمان بهداشت جهانی مکررا مورد تاکید قرار می گیرد جلوگیری از انگ بیماری است. همه ما باید توجه داشته باشیم که بیماری کرونا ربطی به یک فرد از خانواده، اهالی محله، ساکنین روستا و شهر و حتی مردم یک کشور ندارد. این یک بیماری و معضل اجتماعی است. یک بیماری که جامعه را فرا گرفته و درمان اجتماعی می خواهد.

این پزشک اهل سنت بیان نمود: اعلام یک مورد یا دو مورد در یک منطقه یا شهرستان نیازی به کنجکاوی یا پچ پچ اجتماعی ندارد، بلکه این مسئله نیاز به بلوغ اجتماعی، انگ ‌زدایی، همدلی، همیاری و کمک بیشتر دارد. ‌نیاز به رشد سواد بهداشتی جامعه دارد. همه باید به هم اطمینان کنیم و بدانیم تعهد و وظیفه شناسی و داشتن سواد بهداشتی برای بیمار و غیر بیمار ضروری است.
چنانچه هرجای این زنجیر پاره شود این جامعه است که متضرر خواهد شد، پس چاره کار پیدا کردن یا نکردن بیمار توسط بنده و شما نیست. تلاش و سعی ما باید بر انگ زدایی باشد.

دکتر صدیق با یادآوری مسری بودن و عوارض بالای بیماری کرونا خاطر نشان ساخت: این بیماری در مبتلایان بهبود یافته دوره محدودی دارد و پس از مدت زمان خاص، بیماری و خطر سرایت آن مرتفع می‌ گردد. این نکته توسط پزشک معالج قابل ردیابی است و به راحتی می توان پایان خطر آن را در یک فرد تشخیص داد. دیده شد که بسیاری از افراد شاخص و دولتمردان نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند و پس از طی مراحل درمان و بهبودی، دوباره در بین افراد جامعه، خانواده و دوستان زندگی می کنند. از این رو امیدوارم بتوانیم انگ را مانند خود بیماری مدیریت و کنترل کنیم.

وی در تعریف انگ گفت: انگ پدیده‌ای است که به اشکال و تاثیرات مختلف بر روند زندگی فردی و بین‌فردی آدم‌ها تاثیر می گذارد. یکی از انواع انگ، برچسب اجتماعی است. پدیده انگ غالبا سبب برچسب زدن افراطی، انزوای اجتماعی، قضاوت غیرواقع بینانه، تعمیم بیش از حد و بزرگنمایی مساله، واکنش هیجانی افراطی و در نهایت طرد فرد یا افراد و تلاش برای منفک کردن و یا حذف ناعادلانه به‌ جای تلاش برای همدلی، شناخت و حل کردن مساله می‌شود. لذا می بایست به دنبال حل مسئله بوده و آنرا جدی بگیریم. توصیه بر این است که اقدامات طبیعی و سالم پیشگیرانه بکار گرفته شود.

دکتر صدیق تاکید ورزید: هم آنفلوآنزا و هم کرونا از طریق تماس روزمره به واسطه لمس، سرفه یا عطسه منتقل می‌شوند. شایسته است بدور از هرگونه وسواس به توصیه های پیشگیرانه مقامات مسئول به دقت عمل کنیم. اگر بیمار هستیم در خانه بمانیم. اگر بیماری در ما نیست، دست های خود را به شکل مرتب و منظم شستشو دهیم. به هنگام شستشو از آب نسبتا داغ استفاده کرده و مایع ضدعفونی و صابون به اندازه کافی به کار بگیریم.
در اتوموبیل لوازم ضدعفونی‌کننده داشته باشیم. تماس نزدیک با دیگران را محدود کرده و سیستم ایمنی خود را سرحال و سالم نگه داریم. رژیم غذایی و خواب متعادل به عملکرد مناسب این سیستم کمک می‌کنند. ورزش و تحرک بدنی به ویژه در فصل زمستان در بالا بردن قدرت مقاومت شخص تاثیری به سزا دارد. ضمنا از استفاده افراطی از رسانه‌ها پرهیز نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن