گفتگو و مصاحبه

سرکشی از اطاعت الله متعال خصلتی شیطان

آوای سنت: استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم، سرکشی از اطاعت در برابر الله متعال را از خصایص شیطانی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما، آفت زبان را خطرناکترین باطل کننده اعمال نیک اهل ایمان دانست و گفت: ادعا در گفتار، مباحثی که چالش برانگیز هستند، بد اخلاقی و تند روی و زیاده گویی از عواملی هستند که امکان ابتلا به آفت زبان را افزایش می دهند. خدای متعال به بشر نعمت تفکر و سخنوری داده است تا با ترکیب این دو بتواند با عالم هستی ارتباط آسان برقرار کند. قادر باشد آنچه را که از طریق فکر صادر می شود به زبان آورده و به دیگران انتقال دهد.

انسان در عصر پیش از آهن علم تکلم با دیگران را نداشت و منظورش را با نقاشی کردن منتقل می کرد. پس به دنبال علم رفت تا با دنیای اطراف ارتباط بهتری برقرار نماید. این ارتباط موجب شد تا مردم از پراکندگی در آمده و در جوار یکدیگر سکنی گزینند. با این حال برای آنها سوالات زیادی درباره چرایی و چگونگی خلقت این دنیا وجود داشت. از این رو گروهی، علت امر را به قدرت سوزانندگی آتش ربط دادند. دسته ای دیگر ماه و ستاره ها را خدا پنداشتند و در مناطقی هم خورشید را خالق جهان قلمداد کردند.

شیخ دریایی، هدف از بعثت انبیاء را رد خدایان دروغین و شناساندن خدای یکتا برای بندگی خواند و افزود: پیامبرانی که از میان قبایل شان برگزیده می شدند، ماموریت داشتند تا هدف از آفرینش را برای مردم تشریح کرده و آنها را به طریق هدایت رهنمون نمایند. از زمان بعثت اولین نبی علیه السلام تا خاتم پیامبران صلی الله علیه وآله وسلم، همیشه توده ای مخالف برخواسته از میان قشر ثروتمندان و متولیان ذی نفوذ معابد مانع ترویج دین حقیقی شده و برای ماندن در اریکه قدرت و ثروت، حاضر به یکتا پرستی نبودند. آنها در حقیقت چوب زبان بد خود را خورده و ادعای برتری مطلق بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه داشتند.

استاد مدرسه دینی سلطان العلما بندرلنگه، سرکشی از اطاعت در برابر الله متعال را از خصلت های شیطان لعین توصیف کرد و یادآور شد: شیطان نیز به دلیل داشتن غرور و تکبر ادعایی بالاتر از شان و مقام انسان داشت. در همکلامی با خالق، ادب و تواضع پیش نگرفت و عباراتی را به زبان راند که حکایت از تمسخر انسان می کرد. منیت را بر معنویت ترجیح داد و لذا از درگاه الهی رانده شد تا منیت را در روی زمین گسترش داده و به جاهلان سرکش بودن را تعلیم داد.

شیخ دریایی در توصیه ای عنوان نمود: با زبان و عمل از شیطان تقلید نکنیم. قدرت کلام را برای تمسخر و سرکوب دیگران بکار نگیریم. گاهی با یک جمله به ظاهر ساده خسارتی به دیگران وارد می شود که با هیچ ثروتی نمی توان جبران کرد. به بازی گرفتن شخصیت افراد، عجله در قضاوت، غیبت، ادعا در مورد کارهایی که انجام نداده ایم و به جای دیگران فکر کردن و سخن گفتن و سوء ظن های بی مورد مجموعه ای از آفت های زبان را شامل می شوند. زخم های جسم التیام میابند، اما زخم آفت زبان بسادگی ترمیم نمی شوند. از زبان برای به دست آوردن دل ها استفاده کنیم.

کینه ها را به دوستی ها مبدل سازیم. اگر رنجی در دل مانده است با زبان سخن برطرف نماییم. گفتار نرم می تواند آتش جنگ و تنفر میان دو کشور را بخشکاند. خشونت زبانی آرامش درون را مختل می کند. اما گفتمان با حفظ احترام معادلات و معاملات پیچیده را آسان می گرداند. بی شک با اقرار زبانی و قلبی به یکانگی خالق هستی می توان به سرای خوشبختی رسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن