گفتگو و مصاحبه

شیخ دریایی: احساس امنیت مقدمه آرامش روحی

آوای سنت: استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم آسیب های روحی نبود امنیت را بیش از تبعات جسمانی آن دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما، امنیت را مهمترین نعمت خدای متعال جهت برخورداری از یک زندگی سالم برای همه مخلوقات دانست و گفت: امنیت مقدمه همه خواسته ها و مطالبات می باشد و بدون داشتن آرامش، زندگی حتی با بهترین امکانات هم راحتی واقعی نخواهد داشت. بیشمار انسان ها را می توان مثال زد که هر چه می خواستند بدست آوردند، لیکن از نعمت ارزشمند آرامش بی بهره هستند.

حضرت ابراهیم علیه السلام به وقت دعا ابتدا امنیت را برای سرزمینش می خواست و سپس طلب معیشت می کرد، زیرا اگر امنیت مکان برقرار باشد رزق و روزی در نتیجه کار و تلاش به دست می آید. لذا قرآن کریم نیز این نعمت را مقدم بر معیشت ذکر کرده و مکه را حریم امن برای انسان ها معرفی می کند.

وی در این باره اظهار داشت: در صدر اسلام تعداد مسلمانان بسیار کم بود و هیچ نوع امنیت و تضمین برقرار ماندن آن وجود ندارد. رعب و وحشت روی زندگی دینداران سایه افکنده بود و کوچکترین راهی برای گریز نداشتند. گروهی اندک و مستضعف که خدای متعال به ایشان پناه داد و ایشان را دور کعبه گرد هم آورد تا سرانجام به قدرتی بی مثال دست یافتند.

شیخ دریایی امنیت را خواست همه انبیاء الهی دانست و افزود: حضرت یوسف علیه السلام، پدر و مادر خود را در حالی به مصر فرا خواند که به ایشان وعده امنیت داده بود. حضرت رسو.ل صلی الله علیه وآله وسلم در زمان فتح مکه، خانه ابوسفیان را ایمن گردانید، پس همه کسانی که شمشیر را به زمین انداخته و به مسجد رفتند از هر گزندی در امان ماندند، زیرا اولین برنامه نبی مکرم در روز فتح مکه بر هم نزدن آرامش ساکنین بود.

استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم، خواندن نماز خوف را یکی از سفارشات آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم در زمان ترس و وحشت برشمرد و یاد آور شد: تا مادامی که امنیت فردی و اجتماعی نداشته باشیم خواندن هز نماز دیگر مقدور و میسر نخواهد شد. اعمال حج ممکن نخواهد شد، مگر آنکه آرامش برای هزاران و میلیون ها زائر فراهم باشد. اسلام رشد نمی کند، مگر آنکه دعویان دین بتوانند آن را در شرایط امنیت کامل به سرحدات دیگر برساندند.
در قرآم کریم آمده است که عده قلیلی به حضرت موسی علیه السلام ایمان آورده بودند و دیگران بشدت از تهدید و عذاب فرعون ترس داشتند.

شیخ دریایی عنوان نمود: اندکی پس از غرق شدن فرعون در رود نیل و از بین رفتن ترسی که سال ها روی زندگی مردم سنگینی می کرد پیروان آن حضرت افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کردند و آن چنان به امنیت رسیدند که نیاکان آنها در خواب هم تجربه نکرده بودند. صلح حدیبیه به مدت ده سال در حالی بسته شد که تعداد مسلمانان فقط هزار و پانصد نفر بود، اما در عرض دو سال و نیم این رقم به ده هزار نفر افزایش یافت.

یکی از اصلی ترین دلایل این افزایش و فتح مکه وجود امنیت حاکم بر جامعه بود. آنها فرصت را از دست نداده و به تبلیغ دین خدا همت گذاشتند. آسیب های روحی نبود امنیت بیش از آثار زیان بار جسمانی می باشد. پایداری این نعمت موجب می شود که زندگی در کمال آسایش و آرامش استمرار یابد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن