گفتگو و مصاحبه

ضرورت استفاده از ظرفیت های زنان در مسیر اعتلای دین

آوای سنت: حافظ اهل سنت قرآن کریم تحصیل و اشتغال زنان با محوریت تعالیم قرآنی را باعث پیشرفت جوامع اسلامی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما ظرفیت های بانوان در دو محور اعتلای دین، تربیت اسلامی فرزندان و همیاری در رشد اقتصادی خانواده ها بی بدیل و غیر قابل انکار دانست و گفت: اینکه بخواهیم فکر کنیم همه توانمندی بانوان در آشپزی و رسیدگی به دیگر امور خانه خلاصه می شود تصوری اشتباه و دور از عقل و منطق می باشد و اسلام هم چنین چیزی را نمی پذیرد.

خدای سبحان زیست بشر را از همان ابتدای خلقت بر پایه دینمداری تعریف کرده و به انسان اختیار استفاده از زمین را داد تا بتواند با تامین نیازهای جسمانی، طاعت و بندگی الله را بر جای آورد. اساس و لازمه دینمداری بر قوت لایموت استوار می باشد. نعمت اندیشه، بشر را از جانداران دیگر متمایز می سازد و از این رو غار نشینان در عصر حجر پی به قدرت آتش برای بقا و به حیاتی بودن عناصر آب و خاک پی برده بودند. بدین منظور انبیاء ماموریت پیدا کردند تا به مرد و زن بیاموزند قدرتی بالاتر از آتشی که آهن را دوب می کرد بر خلقت حاکم است.

حافظ زمانی با انتقاد از تاثیر برخی جوامع اسلامی از فکر و اندیشه های غربی افزود: حضرت عیسی علیه السلام در دامان یکی از پاک ترین زنان با ایمان پرورش یافت. مادری که از همان کودکی زیبایی را در حفظ حجاب دید. عبادت و کار را هدف قرار داد تا فرزندش مانند سایر کودکان آن سرزمین به طور طبیعی رشد کند. زنان در همه طول تاریخ در بخش دین فعال و در اقتصاد کمک حال خانواده بودند، اما خودکامگی های دوران جاهلیت و بویژه پیش از عصر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقش زنان را محدود و جایگاه شان را در حد یک وسیله فرزند آور تنزل بخشید.

حافظ اهل سنت قرآن کریم تحصیل بانوان در دانشگاه ها و استفاده از پتانسل های بلقوه زنان در زمینه بهبود اقتصادی خانواده و جامعه را موضوعی تاکید شده در اسلام خواند و تاکید کرد: در عصر پیامبر اسلام، اگر حضور به موقع بانوان مجرب در میدان های پشت جبهه سپاه اسلام نبود، چه بسا تعداد زیادی از رزمندگان به خاطر خونریزی کشته می شدند. نبی خدا در اکثر جهات از فکر و خلاقیت بانوان بهره می برد و درخت اسلام در سایه حمایت های جمیع مردان و زنان مسلمان بارور گردید.

حافظ زمانی یادآور شد: غرب بر این باور است که از زن می توان در هر زمینه ای استفاده کرد که اسلام با آن مخالف است. در عین حال محدود کردن زن به کارهای خانه باعث هدر رفت استعداد این قشر از جامعه می باشد. همت شبانه روزی و مثال زدنی بانوان در دوران کرونا نمونه بارزی از توانمندی ایشان را به اثبات می رساند و اگر توانمندی آنها نبود تلفات انسانی سنگینی بر جای می ماند.

در گذشته نیز همت زنان باعث شد تا از شیوع بیشتر بیماری طاعون جلوگیری شود. در مرزها این زنان بودند که سلاح به دست گرفته و در مقابل متجاوزان ایستادند. یک زن مسلمان که با تعالیم قرآنی در ارتباط باشد حد و مرزها را به خوبی می شناسد. رعایت حدود مضافا برای مردان هم جزو تکالیف است. امروز زنان ما به خوبی می دانند که تنها با تربیت درست می توان فرزند را از آسیب گزندها دور نگه داشت.

این اندیشمند فرهنگی همچنین اظهار داشت: خط قرمز غرب، حضور فرزندان ما در مساجد است و به همین علت عرصه نمایش را به فضای بداخلاقی آلوده کرده اند. آنها با این حربه توانستند دوران شکوه اسلامی را به چالش بکشند. همت و غیرت بانوان مسلمان در خانه و محل کار به این چالش پایان خواهد داد. چه بسا که می دانیم اکثر کودکان دانش آموز الگوهای دینی را از طریق معلمین شان می شناسند.

باید به هر گونه افراط و تفریط در داخل پایان داده شود. آنچه که قشر جوان در تفریحات سالم بدان ها وابسته است را بر خلاف مصلحت دین ندانیم. همه چیز در حد اعتلال خوب است و اگر مقرر بر این شد که میزبانی یک دوره مسابقات ورزشی را عهده دار شویم ضمن پرداختن به علاقمندی ها، امکاناتی را بکار بگیریم که اسلام واقعی به مخاطبان فرامرزها نیز شناسانده شود.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن