تربیت فرزندانگفتگو و مصاحبه

ضرورت اصلاح روشهای تربیت فرزندان در خانواده ها

آوای سنت: حافظ اهل سنت قرآن کریم، روش های تربیتی حال حاضر در بسیاری خانواده ها را مغایر با توصیه های دین توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، سید حاج نورالله ایشان خلیلی در گفتگو با خبرنگار ما در بحث اهمیت تعلیم و تربیت اسلامی، هدف بیگانگان و خصوصا مدیران مدیران شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی از تولیدات مبتذل را به انحراف کشیدن ذهن جوانان مسلمان دانست و گفت: غرب در جنگ فرهنگی بر علیه دنیای اسلام راه های مختلفی را به بوته آزمایش می گذارد و اینبار با هدف برداشتن حجاب آمده است. غرب از این مسئله ترس دارد که حجاب در قاره اروپا همه گیر شده و جمعیت دنیای اسلام بر دنیای مسیحیت غلبه پیدا کند.

به فرمایش قرآن کریم در دین اجباری وجود ندارد، اما خوشبختانه داعیان دین به روش انبیاء علیه السلام و اصحاب رضی الله عنه عمل کرده و در روی زمین پراکنده شده اند تا دین را صادر به اهل آن برسانند. امروز دشمنی با اسلام علنی تر شده و هدف ضربه زدن به شخصیت اسلام با استفاده از هر راهی است تا بنیان خانواده های مسلمان از هم بپاشاند.

حافظ خلیلی با تاکید بر این مطلب که انسان مسلمان در جامعه خود باید مطابق با قوانین کشور، عرف دین و فرهنگ رایج اسلامی زندگی کند، اظهار داشت: در گذشته فرزندان مسلمان در مکتب خانه ها تربیت یافته و با اصول و فروع دین آشنا می شدند. مدیران مکتب خانه ها دانش آموزان را با روش های مختلف و از جمله تذکر و تنبیه، تعلیم می دادند. آنها دانش آموزان را ملزم به خواندن نماز و یادگیری قرآن می کردند. پدران امروزی در چِنان محیط تربیت یافته و مبانی دین را می شناسند، اما امروزی ها در مدارس و مغایر با روش مکتب خانه ها تربیت می شوند.

این حافظ اهل سنت قرآن کریم، یکی از دلایل بروز رفتارهای ناهنجار در دانش آموختگان نسل حاضر را بکار بستن نرمش از سوی والدین خواند و یادآور شد: در گذشته رفاه وجود نداشت و مردم در رنج و سختی گذران می کردند. لذا اکثر والدین به این باور رسیده اند که فرزندان شان سختی های گذشته را تجربه نکنند و بر همین اساس امکانات لازم را در حد توان برای شان فراهم می سازند تا به اصطلاح دچار احساس کمبود نشوند. بدین جهت نباید تعجب کرد که چرا و به چه علت رفتار نسل نوجوان و جوان کنونی با نسل گذشته تفاوت دارد، زیرا هر چه بیشتر از امکانات برای شان فراهم شود، بیشتر مطالبه گر شده و داشته های شان را غنیمت نمی شمارند.

خافظ خلیلی روش های تربیتی حال حاضر در بسیاری خانواده ها را مغایر با توصیه های دین توصیف کرد و متذکر شد: با تعلیمات پاره وقت نمی توان فرزند را دیندار بار آورد و یکروزه نمی توان وی را به نماز عادت داد. اگر تعلیم در مکتب خانه ها به اشکال کنونی دنبال می شد، دین هرگز به این سطح از رشد نمی رسید.

متولیان امور فرهنگی در راس ادارات باید کار بر روی زیر ساخت ها در برنامه قرار دهند تا چالش ها و آسیب هایی که غربی ها بر بدنه امت تزریق می کنند، خنثی شود. مردم را نمی توان از روی سیمای شان قضاوت کرد و برای انجام یک کار اساسی و بنیادین باید به کارهای ریشه ای پرداخت. به بهانه سرخورده شدن فرزندان تعلیم را رها نکنیم. اگر تعلیم را جدی نگیریم، غرب روی فکر و ذهن آنها کار کرده و دین گریز بار می آورد!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن