گفتگو و مصاحبه

ضرورت توجه ویژه به مشکلات سیستان و بلوچستان

آوای سنت: یک خبرنگار اهل سنت بلوچ، ضرورت های رسیدگی به مشکلات استان سیستان و بلوچستان را در آستانه سفر رئیس جمهور مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، محمد امین میربلوچ زهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به در پیش بودن سفر دوم رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان در تحلیلی پیرامون ضرورت های این سفر گفت: گرچه در سال های آغازین تشکیل دولت سیزدهم، خدمات گسترده ای در استان انجام و پروژه‌ های شاخصی مانند خط ریلی زاهدان به خاش و راه اندازی قطار مسافربری و گاز رسانی به بهره‌ برداری رسید و عملیات انتقال آب کارواندر به خاش نیز کلید خورد،

اما فراموش نکنیم که در حوزه دوبانده کردن جاده های مرگبار استان که شاهراه توسعه در محور شرق کشور بشمار می روند طی هر شبانه روز ترددهای پر حجمی در مسیرهای ایرانشهر به خاش، سراوان به خاش، خاش به زاهدان و بالعکس و نیز محورهای خاش به سنگان و میرجاوه و همچنین خاش به ایرندگان و سیب و سوران و خاش به گوهرکوه و بزمان صورت می گیرد و لذا تسریع در اجرای باند دوم جاده زاهدان به خاش و یا ایرانشهر به خاش از مطالبات بسیار جدی مردم استان سیستان و بلوچستان و کشور می باشد.

میربلوچ زهی بایادآوری این مطلب که جاده زاهدان به خاش و ایرانشهر به خاش محور ترانزیتی محل گذر تمام خودروهای حامل بار و مسافر به مقصد استان، استان‌ های داخلی و خارج از کشور به حساب می آید، افزود: متاسفانه این محور همچنان مورد غفلت قرار گرفته است!

در سرفصل های مهم دیگر نیز شهرستان خاش از کمبود شدید پزشکان متخصص و نداشتن بیمارستان تامین اجتماعی و کمبود تخت های بیمارستانی رنج می برد. بنابراین انتظار می رفت مشکلات و چالش ها در برنامه سفر اخیر وزیر راه و مدیر سازمان تامین اجتماعی گنجانده می شد و در آستانه ورود رئیس ‌جمهور به سیستان و بلوچستان، کمبودها و ضعف های موجود در نشست‌ های هیات دولت مطرح و مصوب می گردید.

این خبرنگار اهل سنت بلوچ، ایجاد بازارچه و جاده مرزی خاش به روتک را از دغدغه‌ های اصلی و از مطالبات به حق مردم منطقه توصیف کرد و عنوان نمود: طرح های اینچنینی با گذشت سال ها و علی رغم دادن وعده های فراوان کماکان جزو دردها و مطالبات جدی مردم مرزنشین و مرزدار خاش است.

دولت باید تدابیری در حوزه اجرای فضاهای آموزشی و نیز حمایت از محرومان و مستمندان و اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه جدی اتخاذ نماید، زیرا فقر مطلق جمعیت انبوهی در خاش بیداد می کند و خطر باز ماندن از تحصیل بسیاری از دانش آموزان را تهدید می کند!

تامین آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز شهروندان خاش باید از اولویت‌های بسیار جدی و مهم و حیاتی دولت سیزدهم باشد و دلخوش کردن به پروژه آب کارواندر به خاش در حقیقت خیانت کردن به این مردم بوده و سهم مردم خاش نیز باید از انتقال آب دریای عمان به زاهدان و حوزه سیستان و شهرهای داخلی و استان های شرقی کشور مد نظر قرار گیرد. به علاوه ضرورت دارد سهم مردم خاش و میرجاوه در انتقال آب تهلاب (خاش) به زاهدان و زابل و حفر چاه های ژرف تعیین گردد.

محمد امین میر بلوچ زهی خاطر نشان ساخت: موضوعات دیگر هم مانند رونق دادن به گردشگری، استفاده از ظرفیت صنایع و معادن، حمایت از شهرداری ها و دهیاران، حمایت از کشاورزان و دامداران، هنرمندان، نویسندگان، اصحاب رسانه و ساخت مسکن و تسهیل در ازدواج جوانان، مبارزه با معضل اعتیاد و غیره از دغدغه ‌های جدی مردم هستند و از دولت سیزدهم انتظار می رود توجه به موضوعات اساسی را در برنامه سفر پیش رو بگنجاند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن