گفتگو و مصاحبه

ضرورت زمینه سازی برای تعمیق مشارکت اجتماعی بانوان

آوای سنت: بانوی اهل سنت بر ایجاد فضای بیشتر مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر ژیلا میر مرادزهی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مشارکت بانوان در ساختارهای اجتماعی گفت: ما در این زمینه تا رسیدن به ایده آل های مطلوب فاصله داریم. گرچه گام های برداشته شده نوید وضعیت مطلوب تری را می‌دهند.

مشارکت بانوان در زمینه های مختلف به تنهایی کفایت امر را نمی کند و آنها تا رسیدن به وضع بهتر نیاز به حمایت دارند. امروز راس امور اکثرا به آقایان سپرده شده و حضور بانوان در پست های مدیریتی خالی دیده می شود.

تا همین اخیر در سراوان جای مدیر زن در راس ادارات خالی بود. به تازگی خوشبختانه یک بانو به ریاست اداره برق منصوب شد و امید می رود فرصت های برابر جهت نقش آفرینی بیشتر بانوان در مشارکت های اجتماعی فراهم گردد.

وی ایجاد فضای مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی را الزامی خواند و اظهار داشت: بانوان نیز عضوی از همین جامعه بوده و حضورشان در تمام لایه های اجتماعی و همچنین مشارکت شان به عنوان افراد توانمند و لایق و صاحب اندیشه با هدف کسب فرصت نقش آفرینی مهربانتر و موثرتر نیاز این روزهای جامعه بشمار می رود.

خانم میر مرادزهی با تاکید بر حضور موفق زنان بلوچ در عرصه های هنری افزود: هنر بانوی بلوچ سوزن دوزی است که به نخ و سوزن به پارچه جان و روح می بخشند. سفال کلپورکان هم اکنون به دهکده جهانی تبدیل شده است که این کار ارزشمند و جان بخشی به خاک و گل بوسیله دستان هنرمند بانوان آن رقم می خورد. لذا در هر محیطی که پای یک زن در کار باشد، شاهد نشاط آفرینی و زندگی آفرینی زیبایی خواهیم بود.

این فارغ التحصیل رشته دندان پزشکی یادآور شد: بنده به یک بانوی ایرانی به آن آنچه که می توانستم برسم، رسیده ام، لیکن در اهدافم نسبت به جامعه مد نظر فاصله ی زیادی دارم و موفقیت خود را در گرو موفقیت جامعه می‌دانم. زنان بلوچ باید بدانند که تا رسیدن به جایگاه ایده آل فاصله چندانی ندارند و اگر جامعه به لحاظ فرهنگی آمادگی پذیرش این مسئله مهم را داشته باشد، زنان قادر خواهند بود که با همدلی و اتحاد زمینه پیشرفت جایگاه فرهنگی و اجتماعی را برای خود را فراهم نمایند.

خانم میر مرادزهی در خصوص استفاده بالقوه از ظرفیت های نقاط مرزی خاطر نشان ساخت: مرز قطعا برای ما فرصت بالقوه است، ولی اینکه این فرصت چطور به فعل شود، بستگی زیادی به نحوه مدیریت آن دارد. متاسفانه برنامه ها پیاده نشده و کارشناسی تاثیرگذاری نیز صورت نگرفته است.

در شرایط کنونی مضرات مرز بسیار بیشتر از فواید آن است. مشاغل کاذب خطرآفرین بوده و آمار تصادفات جاده ای و میزان مرگ و میر را افزایش می دهد. در مورد پتانسیل های پول ساز فرهنگ سازی صورت نگرفته و تاثیرات بسیار مخربی را بر جای می گذارد. این افعال شاید در دراز مدت به چشم نیاید، اما در دراز مدت شاهد افزایش جاماندگان از تحصیل و ادامه روند تصادفات بی رویه خواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن