گفتگو و مصاحبه

ضرورت عادت دادن فرزندان به مسجد و نماز از سنین کودکی

آوای سنت: امام مسجد اهل سنت روستای کماسی گرگان بهترین شئون برای تربیت فرزند را عادت دادن به نماز و مسجد در سنین کودکی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالباری نوری در گفتگو با خبرنگار ما یکی از الزامات تزکیه نفس و دینمداری اهل امت و خصوصا جوانان را در حفظ ارتباط با مساجد و مشارکت برنامه های دینی خواند و با تاکید بر لزوم تنوع در برنامه مکاتب تابستانی گفت: بهترین شئون این است که والدین فرزندشان را از کودکی به نماز و مسجد عادت دهند. یکی از خصایص والدین محبت به کودک بنابر مقتضیات سنی بوده و تا حد امکان اسباب بازی و سرگرمی را برایش فراهم می کنند.

هر کودکی برای رسیدن به خواسته هایش می کوشد کارهایی انجام دهد که باب میل والدینش است و معمولا در این راه موفق عمل می کند، پس توجه به فرزندی که نیاز به محبت دارد و از همچنین تلاش کودک در جلب رضایت پدر و مادر به جهت اینکه مورد تشویق قرار بگیرد دو عاملی هستند که می تواند در شیوه تربیت دینی و اخلاقی عضو کم سن و سال خانواده موثر باشد.

مولانا نوری افزود: اگر ما نمی توانیم فرزند را دیندار بار بیاوریم دلیل آن به شیوه کودکی داری بر می گردد. بیشترین اوقات فراغت پدر و مادر در فرزند پروری بر مراقبت های پزشکی، حفاظت از آسیب های احتمالی، همراهی در بازی و سرگرمی و تکلم اختصاص میابد. این موارد باید باشند، لیکن نه خود بر نماز قائم هستیم و نه روی مقوله دینی وی کار چندانی می کنیم.

امام مسجد اهل سنت روستای کماسی گرگان با تاکید بر این مطلب که دینداری آسان به دست نمی آید، اظهار داشت: تفاوت اصلی میان دنیامداری و دینداری این است که اجر دنیا را با دستانی که کار می کنند، لمس می کنیم، اما تکبر باعث می شود تا خود را لایق آنچه که خدای متعال از تن و عقل سالم و صورت زیبا داده است، بدانیم. غرور بدترین سمی است که ما را از فروتنی باز می دارد و همواره احساس می کنیم از دیگران برتر هستیم. ثروت اندوزی منش انسانی را تضعیف کرده و به خود می قبولانیم که حیات ما به دیگران تفاوت دارد.

مولانا نوری یادآور شد: فرزند نعمت است، اما اگر با آداب و رسوم اسلامی و سنت نورانی رسول الله تربیت نشود، تبدیل به عذاب خواهد. بسیاری از ناراحتی ها و نگرانی هایی که امروز بر برخی خانواده ها تحمیل می شود به دلیل نافرمانی فرزند از والدین، رفت و آمد با دوستان ناب و پرخاشگری است. تعدادی زیادی از نسل جوان ما از مسئله اعتیاد رنج می برند. شماری مصیبت های دنیا را به جان خریده و در گرفتاری بسر می برند . این گروه از جوانان چیزی از مسجد و نماز چیزی یاد نگرفته اند، لذا به محض پا گذاشتن به سن تکلیف، کارهای نامناسب پیشه کرده و در سخنوری و رفتار اجتماعی نمره قبولی نمی گیرند.

این عالم اهل سنت عنوان کرد: صحابه رضی الله عنهم فرزندان شان را در خانه دیندار نکردند، بلکه ایشان را به مکتب و مسجد فرستادند و البته کار را بخوبی آموختند تا پس از پدران شان مدیریت جامعه زمان خود را به عهده گرفتند. هیچ کس از اینکه فرزندش زندگی را در مسیر قرآن و ایمان برنامه ریزی کند، ضرر نکرده است. مشکلات برای همه هستند و حتی داناترین انسان ها نیز مستثنی از مشکل و گرفتاری نمی باشند. گاهی یک مشکل ناخواسته پیشامد می کند و در پاره ای مواقع خود ما آن را به وجود می آوریم.

گرفتاری های معیشتی را به دین ربط ندهیم. انبیاء و صلحا گشایش امور را از باریتعالی طلب می کردند و دعای شان پذیرفته می شد، پس امید را از رحمت الهی از دست ندهیم. دین را با کشف حجاب و الگوهایی که غربی ها برای مان نسخه می کنند، تضعیف نکنیم. بدون شک سختی ها و گرفتاری ها سپری خواهند شد و زمانی گشایش حاصل گردید از پلکان غرور و تکبر بالا نرویم. قدر امنیت را بدانیم و از ناامنی هایی که پیشینیان تجربه کردند، پند بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن