گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

فرصتها و چالشهای فضای مجازی برای فرزندان

گفتگوی اوای سنت با مولانا میربلوچزهی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت میرجاوه با تاکید بر کنترل فعالیت فرزندان در شبکه های اجتماعی، آسیب های فضای مجازی را از عوامل انحراف جوانان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالقهار میربلوچزهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به همه گیری شبکه های اجتماعی و علاقه مخاطبان جوان به فعالیت در آن، فضای مجازی را یک ابزار مهم در جوامع کنونی خواند و گفت: مسئول الزاما به یک طبقه  خاص اطلاق نمی گردد، بلکه همه کسانی که با مخاطبان جوان و نوجوان فضای مجازی سر و کار دارند، اعم از والدین، اولیای مدارس و مدیران دانشگاهها، وظیفه دارند کنترل و نظارت کافی بر فعالیت کسانی که مدتی را تحت سرپرستی آنها می گذرانند، داشته باشند.

بیماری کرونا مشکلات زیادی را برای دانش آموختگان کشور به وجود آورده و آنها را به مدت طولانی از تحصیل در سرکلاس درس محروم کرده است‌. این بیماری که به شکل ناگهانی کشور را در برگرفت، رویدادی پیش بینی نشده بود که لزوم استفاده از فضای مجازی را در خانواده ها نهادینه ساخت.

مولانا میربلوچزهی فعالیت های تحصیلی را وابسته به فضای مجازی دانست و افزود: تقریبا همه دانش آموزان به دلیل ضرورت برخورداری از امکانات فضای مجازی به این فناوری دسترسی آسان دارند و روزانه قسمتی از اوقات شان را در این محیط می گذرانند، اما می طلبد که نحوه فعالیتهایشان با هماهنگی های بعمل آمده از سوی مدارس با والدین آنها صورت بگیرد.

امروز در بیشتر خانه ها فضای مجازی یافت می شود و لذا نمی توان درخواست فرزند برای برخورداری از این امکان را توقع بی جا قلمداد نمود‌. همسالان فرزندان ما از این امکان برخوردار شده اند و طبیعتا فرزند ما نیز به داشتن آن تمایل پیدا می کند، ولی باید درنظر گرفت که در فضای مجازی محیط های ناامن و ناشناخته بسیار است و هر ارتباطی را نباید دوستانه تلقی کرد.

وی اظهار داشت: علاقه به خلوت گزینی تغییری است که در رفتار نوجوانان زیاد دیده می شود و آنها تنها بودن را دوست دارند و از بین رو کارهایشان را در اتاق مجزا انجام می دهند.

والدین باید توجه داشته باشند که آنها را مدت طولانی با فضای مجازی تنها نگذارند‌، زیرا فرزند ما ظاهرا ممکن است که تنها باشد، ولی فکرش درگیر مسائلی است که در ابتدای سن رشد تجربه کافی برای برخورد با آنها را ندارد و زمینه کافی درگیری با انواع و اقسام آسیب‌های روحی و روانی را در خود می بیند. پس همانگونه که با بزرگ شدن فرزند امتیازاتی برای وی در نظر می گیریم، می بایست مسئولیت پذیری را نیز به او آموزش داده و ضروریات را در مواقع لازم یادآوری نماییم.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع علی ابن ابیطالب میرجاوه یادآور شد: سرپرستی تنها به ابن معنا نیست که فرزند را از امکانات لازم برخوردار کرده و وسایل لازم آموزشی را در اختیار وی بگذاریم، بلکه توجه به حالت روحی و رفتاری از مهمترین نکات در سن رشد بشمار می رود.

اگر مبنای آموزش فرزندان ما شبکه ها و کانال های ناشناخته بیگانه باشند، در اجتماع همان درسی را پس خواهند داد که در شبکه های مجازی آموزش می بینند. اتاق مجزا را برای فرزند خود صد در صد امن نپنداریم. تسلط وی به مهارت در فضای مجازی را افتخار ندانیم. به خود تلقین نکنیم که فرزند ما در ساعات آموزش همه وقتش را صرف یادگیری می گذراند.

مولانا میربلوچزهی عدم کنترل فعالیت های فرزند در فضای مجازی را سهل انگاری غیرقابل جبران توصیف کرد و یادآور شد: صدمات روحی را نمی توان با آسیب های جسمی یکسان دانست. آسیب های جسمی در مدت زمان لازم بهبود می یابند و با گذشت زمان به فراموشی سپرده می شوند، اما آسیب های روحی با گذشت زمان کهنه نمی شوند و امکان کنار آمدن با آنها برای کسی که تازه به سن جوانی گذاشته است،دشوار می باشد.

این عالم اهل سنت بلوچ، فاصله گرفتن فرزندان از والدین را اشتباهی جبران ناشدنی توصیف کرد و خاطر نشان کرد: اجازه ندهیم که شبکه های اجتماعی بر ما و فرزندان تسلط پیدا کنند. کسانی که درباره فواید و آسیب های فضای مجازی اطلاعات کافی ندارند، می توانند از اولیای مدارس و افراد مطلع همکاری بطلبند. کسی که در فضای مجازی به انحراف کشیده شود طبیعتا در جامعه هم به انحراف رفته و طبیعتا روی سایر هم سن و سالان خود تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن