گفتگو و مصاحبه

مدارس دینی دژ محکم انسان سازی است

گفتگوی مولانا فاضلی مهر با آوای سنت

آوای سنت: مدیر حوزه‌های علمیه‌ جامعه‌ الاحناف تایباد و دارالعلوم التعلیم‌ القرآن والسنه نقش مدارس و دانشگاه های علوم دینی را در جامعه ، سازنده و اثرگذار توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت مولانا سید ابراهیم فاضلی مهر در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص نقش و اهمیت مدارس دینی در جوامع مختلف و به ویژه در ممالک دور گفت: مدارس علوم دینی بزرگترین دژی برای امت اسلامی و بزرگترین و کامل ترین کارخانه‌های انسان سازی است.

وی افزود: یکی از موازین بزرگ دینی اسلام علم است و می خوانیم که خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم و همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  در احادیث زیادی اهل علم را توصیف و تمجید کرده‌ است. در این ارتباط امام غزالی رضی الله عنه در یک جمله مختصر بیان می‌فرماید، اهل علم و اهل دین در راس افضل‌ ترین مخلوقات و مردم هستند.

مولانا فاضلی از مدرسه پیامبر عظیم الشان به عنوان اولین مدرسه علوم اسلامی در اسلام یاد کرد و  عنوان نمود: این میراث در زمان اصحاب آن حضرت ادامه یافت. از آن جمله عبدالله بن عباس مدرسه ‌ای را در مکه تاسیس کرد تا فرزندان مسلمانان قرآن کریم و احادیث را تعلیم بگیرند. همچنین حضرت ابی ‌بن کعب و حضرت زید بن ثابت مدرسه‌ ای در مدینه  و همچنین حضرت عبدالله ‌بن مسعود در کوفه و سایر اصحاب در بصره، یمن و شام مدارسی را  تاسیس کردند تا اینکه مدارس علوم دینی یکی پس از دیگری رونق یافتند.

مدیر حوزه‌های علمیه‌ جامعه‌ الاحناف تایباد و دارالعلوم التعلیم‌ القرآن والسنه (شورک ملکی) در تکمیل سخنانش اظهار داشت: حتی در این زمان هم شاهد بزرگترین مدارس و دانشگاه‌های علوم دینی در جهان هستیم. یکی از این مدارس بزرگ مدرسه‌ ای در شرق آسیا (هندوستان) به نام مدرسه دیوبند است که امروزه می‌ بینیم فیوضاتش به شورک‌ ملکی و همچنین، تربت‌ جام، تایباد، خواف، سیستان و بلوچستان و زاهدان رسیده است. دانشگاه‌های بزرگ اسلامی دیگری نیز مانند جامعه الاَزهر قاهره در مصر و دانشگاه زیتونیه در تونس که خدمات بسیارگسترده‌ای داشتند و چه بسا شاهد هزاران تصنیف و تالیف هستیم که این تالیفات و تصنیفات از دل همین مدارس علوم دینی و دانشگاه‌های اسلامی بیرون شده است.

عضو اتحادیه علمای جهان اسلام خاطر نشان ساخت: اگر می‌ خواهیم در رسالت اسلام سهیم باشیم می بایست بچه‌های خود را برای تحصیل علوم اسلامی به حوزه‌ها بفرستیم تا اینکه در رسالت دین اسلام نقش ایفا کرده باشیم. مکاتب تابستانی و جلساتی که در غالب کلاس های تفسیر و مسائل احکام در مساجد جامع و حوزه های علمیه ترتیب داده می شوند، بهترین فرصت برای کسانی است که در روز مشغول به کار و فعالیت های روزانه هستند و فرصت فراگیری تعالیم دینی را ندارند. ترغیب و تشویق فرزندان به حضور در کلاس های دینی مساجد و همراهی با آنها می تواند جامعه را از کسالت و رخوت خارج نماید.

مولانا فاضلی رسالت دینی را مختص به علما و طلاب ندانست و تاکید کرد: جامعه باید از این مرحله گذر کرده و به همه مردم در زمینه اشاعه دین احساس وظیفه کنند. کار دین یک امر شخصی و تنها به عهده علما  قرار داده نشده است. خدای متعال از همه بندگان خودش در این زمینه سوال خواهد کرد. در صدر اسلام کار دین به سختی پیش می رفت و در شرایطی زندگی صحابه رضی الله عنهم به دشواری و با کمترین امکانات می گذشت، اما آنها دین را در راس امور می دانستند و به همین جهت به پاداشی بزرگ نائل آمدند.

این عالم اهل سنت خطاب به خانواده ها متذکر شد: در اوقات فراغت عادت به خانه نشینی نکنیم. خانه نشینی باعث دوری فرد از مساجد و مکاتب می شود. حوزه های علمیه با تلاش فراوان و تحمل مشقات توانستند به جایگاه در خور شان برسند. مساجد نیز باید از خلوتی در آمده و رونق گذشته را بازیابند. یکی ا عادت های بد ما این است که فرزندان را به عمل خیر و عبادت تشویق می کنیم، لیکن از حال و احوال خود غافل هستیم. شکی وجود ندارد که تعلیم فرزندان از واجبات است، اما باید بدانیم که یادگیری دین تنها مربوط به سنین کودکی نیست. شخص مسلمان در سن و موقعیت نیاز به یادگیری دارد. تلاش کنیم تا از این اقیانوس بزرگ به اندازه که می توانیم کسب علم و فیض نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن