گفتگو و مصاحبه

مولوی یعقوبی:کشمکش های داخلی افغانستان عامل بروز شرایط کنونی این کشور است

آوای سنت: مدرس علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان کشمکش های داخلی در افغانستان را منجر به ظهور طالبان به رهبری ملا عمر دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی داوود یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما، در تحلیلی از افغانستان تحت اشغال تا چگونگی روی کار آمدن طالبان گفت: اخیرا بگومگوهای زیادی پیرامون تحریک طالبان میان طرفداران و مخالفان این گروه صورت گرفته، به ویژه پس از آنکه طلب ها به کلی جانشین قدرت در کشور شده اند. برای اینکه بتوانیم شرایطی که منجر به ظهور جنبش طالبان یا (طلّاب) در سطح منطقه شده است را درک کنیم، نخست لازم است مختصرا مختصر به ماهیت شرایط سیاسی چهل سال گذشته تاریخ افغانستان اشاره گردد.

مولوی یعقوبی با اشاره به رویدادهای افغانستان در طول دهه های گذشته اظهار داشت: به دلیل وخامت اوضاع و نفوذ رژیم کمونیستی شوروی در دستگاه حاکم افغانستان، نیروهای روسی وارد این کشور شدند و با وجود اعتراضات بین المللی و محکومیت شدید نیروهای متجاوز (مانند محکومیت فعلی مداخله روسیه در اوکراین) کنترل قدرت در کابل و سپس بقیه ولایات را به دست گرفتند.

از آنجائیکه نظم و سیستم سیاسی جهانی در آن زمان شاهد درگیری و مبارزه بین دو جبهه‌ی جنگ (جنگ سرد) بود، اولا نظام سرمایه‌داری دموکراتیک غرب به رهبری آمریکا و اروپای غربی و دوما سیستم شرقی کمونیستی سوسیالیستی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی در رقابت با یکدیگر بوده و به تضعیف یکدیگر می پرداختند. بنابراین رژیم آمریکای صلیبی شروع به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های جهادی افغان، علیه روس ها کرد. همانطور که روس ها نیز با حمایت از جدایی طلبان ویتنام علیه آمریکایی ها، قوای آنان را تقویت می نمودند.

مدرس علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان در ادامه عنوان کرد: به علاوه برخی از کشورهای عربی نیز از این گروه ها با پول و نیروی نظامی، حمایت و پشتیبانی بعمل می آوردند. سرانجام گروه‌ های مسلح اسلامی به یاری الهی توانستند روس‌ها را شکست داده و ارتش مهاجم را با خسارات سنگینی روبرو کنند. در نتیجه روس ها ناگزیر به عقب نشینی و فرار از این باتلاق شده و نیروهای شان را در تلاش برای جلوگیری از خونریزی و افزایش تلفات انسانی با فضاحت تمام از این سرزمین بیرون کردند. پس از موفقیت گروه‌های جهادی، سه رهبر در صحنه افغانستان ظهور نمودند که پیشتر جهاد گران را رهبری کرده و آنها را علیه روس‌ها بسیج می نمودند.

این کارشناس مذهبی اهل سنت افغان، درگیری های خشونت آمیز میان رهبران مدعی پیروزی بر قوای بیگانه را از عوامل موج بی ثباتی در افغانستان بر شمرد و یادآور شد: متاسفانه در آن درگیری ها بالغ بر پنجاه هزار نفر مشتمل بر ساکنین بی گناه و نیروهای طرفین کشته و بسیاری مردم در سرزمین های اطراف سکنی گزیدند. در داخل کشور افغان هایی که دوستان و هم سنگران دیروز بودند به دشمنان یکدیگر بدل شده و جهاد به هم پیوسته به جنگ های داخلی تغییر مسیر داد.

نهایتا خلاء سیاسی و امنیتی و بدتر شدن اوضاع، ظهور و حرکت دانش آموزان مدارس دینی موسوم به طالبان را به دنبال داشت که توسط پدر معنوی خود یعنی ملا عمر راهنمایی می شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن