گفتگو و مصاحبه

پایبندی در اعمال شرط سعادت و رستگاری انسان

آوای سنت: نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات، ادعای بهترین امت بودن را بسته به میزان پایبندی در اعمال دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید توفیق منور در گفتگو با خبرنگار ما، ایستادگی اهل دین در برابر غیر دین و کسانی که مصادیق شر و پلیدی را در روی زمین نشر می دهند از وظایف همه عامران به معروف خواند و گفت: در قرآن کریم آیات متعددی درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آمده است.

شناساندن دین به مردمی که آگاهی کافی از عمل به معروفات و جزئیات منکرات ندارند بر عهده دینداران قرار داده شده و همه ما بعنوان مسئول مستقیم این فریضه مهم الهی برگزیده شده ایم. مردم شناسی و شناخت از سبک دین و عمق دین بستر را فراهم می سازد تا یک دعوت گر بتواند این وظیفه خطیر و حساس را با موفقیت به انجام برساند. فهم برنامه های دین و کلام باریتعالی به فرد دعوت گر امکان آن را می بخشد تا با توجه به خصوصیات افراد با ایشان گفتگو کرده و نکات لازم را به مخاطبان انتقال دهد.

مولانا منور با تاکید بر این مطلب که یک شخص مسلمان و آگاه به علوم اسلامی نباید زمان مشخصی را برای امر دعوت در نظر بگیرد، افزود: دعوت مردم به کارهای خیر و اطلاع رسانی درباره عواقب عناصر پلید وقت و مکان معین نمی شناسد و انسان در هر حال و شرایط، در وقت کار و یا اوقات فراغت باید مشغول ارشاد بویژه قشر جوان به سوی خداشناسی باشد. قرآن کریم امر به معروف را مقدم بر نهی از منکر می شمارد. نتیجه دعوت این است که اشخاص پیش از آلوده شدن به منکرات، آنها را شناخته و در مسیر اشتباه گام برندارند.

واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات در اینباره اظهار داشت: تبیین اصول دین مانع دروازه های شیطانی را بسته نگه می دارد. جوانی که به قصد رفتن به مسجد و مکتب از منزل خروج می کند از عادات بد رو گردان شده و چشمش را دیدار حق تعالی عادت می دهد.

امروز متاسفانه کارهای خیر ما آلوده به هوای نفس و لذت های زودگذر شده اند. با دست خود مشکلاتی را در سر راه ازدواج فرزندان قرار می دهیم و مدتی بعد از شیوع فساد دامن گیر می نالیم. فلاح و رستگاری را تنها در سلامت ایمانی خانه و خانواده خود ندانیم، زیرا اگر احوال معنوی جامعه در معرض تهدید قرار بگیرد از آسیب های احتمالی در امان نخواهیم ماند.

مولانا منور ادعای بهترین امت بودن را بسته به میزان پایبندی در اعمال دانست و تاکید کرد: بهترین های امت کسانی هستند که در ضمن تلاش برای ساختن دنیای بهتر جهت آبادانی دین نیز همت مداوم بخرج دهند. همانگونه که شب هنگام دغدغه کارهای روزانه را در فکر داریم روشی در پیش بگیریم که بتوانیم سر وقت به نمازهای جماعت مسجد هم برسیم. در حالی که می کوشیم صاحب کار را از عملکرد خود خشنود گردانیم نظری هم به صاحب اصلی همه مخلوقات و کائنات داشته باشیم.

رسول گرامی اسلام و صحابه بزرگوار هرگز در امر تبلیغ ترس به دل راه ندادند و با عناصر پلید جنگیدند تا توانستند دین را به کمال برسانند. اکنون در عصری زندگی می کنیم که همه از دین شناخت دارند و دلیلی برای ترس از تبیلغ وجود ندارد، پس هرگز خود را بی نیاز از فهم بیشتر دین و همه افراد اجتماع را آگاه به احکام و مسائل شرعی فرض نکنیم. در دفاع از دین ایستادگی و غیرت مردانه لازم است. چنانکه می بینیم زمانی که ترس بر امت غالب گشت آن شکوه و عظمت طلایی رنگ باخت و کفر توانست مجددا بر اریکه قدرت قرار بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن