گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

تحریم انتخابات مشکلی را حل نمی کند

گفتگوی اختصاصی نماینده مریوان در مجلس دهم با آوای سنت

آوای سنت: نماینده  اهل سنت مجلس دهم، تحریم انتخابات را فرایندی بی فایده در تعیین سرنوشت آینده جامعه دانست .

به گزارش خبرنگار آوای سنت منصور مردای در گفتگو با خبرنگار ما ورود برخی شبکه های خارجی به مساله تحریم انتخابات و گمانه زنی درباره آن را موضوعی در تمام ادوار انتخاباتی خواند و گفت: همیشه تعدادی در داخل کشور هم تلاش کرده اند تا به این زمینه دامن بزنند، اما آنها هیچ گاه دلایل درست و مشخصی برای این گونه اهداف خود ارائه نکرده اند. در حال حاضر که کشور در تحریم بسر می برد، گفتمان معیشت تبدیل به موضوع روز چه در میان سیاستگذاران دولتی و چه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شده است. با این حال باید بدانیم که یک شرایط برای همیشه و به مدت طولانی پایدار نمی ماند و مسلما کشور از این مرحله سخت گذر خواهد کرد.

وی با تاکید بر این مسئله که در موضوع معیشت، مطالبه گری نمایندگان در مجلس و مردم از طریق رسانه و سایر تریبون ها حق طبیعی هر ایرانی است، افزود: مهمترین مطلب در این میان این است که بدانیم مسئولین ما چه میزان روی رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش کرده و مدیریت این مسئله برایشان تا چه اندازه حائز اهمیت می باشد. اگر به گذشته برگردیم می بینیم که در پس از توافق کشورهای عضو ۵+۱ شرکت و نمایندگانی از صنایع تجاری و صنعتی کشورهای پیشرفته اروپایی به ایران سفر کرده و انتظار بر این بود که طی مدت چند ماه پس از توافق، تحریم ها رفع شده و شرایط به حال عادی بازگردد.اما شرایط این گونه نشد.

منصوری اظهار داشت: ما نباید تهدیدهای ترامپ در روزهای کاندیداتوری وی در انتخابات گذشته آمریکا بر علیه کشورمان را فراموش کنیم. ترامپ از همه ابزارهایی ممکن برای تحت فشار قرار دادن کشور ما استفاده کرد ،، اما دیدیم که به اهدافش نرسید. هر چند که پیش بینی این وضعیت بغرنج دور از انتظار نیز نبود. او برای رسیدن به هدفش همه کشورهای در حال تجارت با ایران را تهدید و آنها را مجبور به ترک روابط  اقتصادی با کشورمان نمود.

نماینده مریوان در مجلس دهم عنوان نمود: در حال حاضر کشورهای عضو ۵+۱ ترامپ را پشت سر گذاشته و امید می رود تا زمینه های بازگشت به شرایط ایده آل فراهم شود. شاید برخی ها بر این تصور هستند که  سیاست خای ترامپ بیشترین آسیب را به اقتصاد کشور ما رسانده است، اما بنده معتقدم آنکه این وسط دچار آسیب جدی شد، خود شخص ترامپ بود که اکنون حتی نمی تواند در حد یک مشاور در جامعه آمریکا ایفای نقش نماید. لذا ما نباید مسئله انتخابات را با آنچه که در چهار سال گذشته اتفاق افتاد با یکدیگر مرتبط بدانیم. انتخابات اختیاری است که دست هر شهروند ایرانی را برای انتخاب اصلح باز می گذارد. با تحریم و تهدید نمی توان مشکلی را حل کرد و اگر شدنی بود، ترامپ امروز حرف اول را در کشور خود و قاره آمریکا می زد، پس دیدگاه ما در مسائل داخلی و به ویژه انتخابات ها همواره باید بر محور یک انتخاب اصلح دور بزند.

منصوری تاکید کرد: بازنگری نسبت به گذشته لازمه مشارکت صحیح در هر انتخاباتی است. بنابراین همانطور که یک ایرانی می توانددر اعضای شورای شهر محل سکونت خود بازنگری کرده و به کاندیدای اصلح رای دهد، در انتخابات کشوری هم می تواند نقش تاثیرگذار خودش را ایفا نماید. در ایران قوانین هیچ گاه کسی را مجبور به دادن رای به یک شخص خاص نکرده است. هر شخصی مختار است تا به فردی که درباره توانمندی هایش به جمع بندی رسیده است، رای بدهد و کاندیداها هم می توانند در چارچوب قوانین، نظر مثبت مردم را جلب نمایند. بنابراین هدف غربیها و برخی از  فعالان داخل کشور برای تحریم انتخابات و ربط دادن آن به معادلات منطقه ای و فرا منطقه ای تلاشی بی معنی و بیهوده است. شرکت در انتخابات برای تعیین فرد اصلح حق شهروندان است و محروم کردن خود از این حق در واقع محروم شدن از اظهار نظر و صحبت درباره عملکرد سیاست های شورا و رئیس جمهور آینده کشور می باشد.

این صاحب نظر اهل سنت خاطر نشان ساخت: بی معنی است کسی که مشارکتی در یک انتخاب نداشته، درباره عملکرد فرد منتخب اظهار نظر کند. در طول سی سال گذشته بازنگری زیادی در قوانین داخلی رخ داده و قوانین دست و پاگیر تغییر یافته اند، مطمئنا اگر مشارکت مردم در انتخابات وجود نداشت، تغییراتی که حکایت از تسهیل شدن امور به نفع مردم را دارند، حاصل نمی آمد. ما باید تحریم های بین المللی را جدا از موضوع اتخابات بدانیم. آمریکا  به عنوان بزرگترین حامی اسرائیل در منطقه همیشه سیاست خصمانه خودش را به ایران ثابت کرده و برای ترامپ تفاوتی نداشت که آن زمان در ایران چه دولتی روی کار بود، اما به هر حال اروپایی ها نیز سیاست های خاص خودشان را دارند و صرفا بنابر خواست آمریکا، یک کشور را به مدت طولانی  تحریم نخواهند کرد. مقوله انتخابات از مباحث بین المللی جداست و کسانی که می کوشند به مردم بقبولانند که این دو رویداد به هم مرتبط هستند، راه به جایی نخواهند برد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن