گفتگو و مصاحبه

مولانا نواب حوت:حج موسم بالندگی امت اسلامی

آوای سنت: امام جمعه کهیر ادای حج بدون نماز و نماز بدون حج را از اعمال یهود و نصرانی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا نواب حوت در گفتگو با خبرنگار ما، حج و مناسک آن را سبب سازندگی و بالندگی جمعی امت مسلمان خواند و گفت: حج پرواز بندگان از مادیات بسوی معنویت است. انسان های مومن و با ایمان در این ایام لباس مادیات را از تن جدا کرده و فقط به الله رجوع می کنند. حاجیان در حالی از اعمال حج و مناسک آن فارغ می‌شوند که از گناه شسته شده و گویا از نو به دنیا می آیند. یقینا مناسک حج بر رشد اخلاقی و روحی تاثیر بسزایی دارد و باعث ترقی اخلاقیات انسان خواهد شد. روز عرفه برابر با نهم ذی الحجه دارای فضایل بسیاری است. روزی که در آن گناهان از بین رفته و گردن ها از آتش جهنم آزاد می شوند. برتری امت اسلامی بنا بر گواهی آن حضرت صل الله علیه وسلم در این ده روز به خاطر اعمالی مانند نماز، روزه، زکات و حج است.

مولانا حوت با اشاره به این مطلب که امهات العبادات در عشره ذی الحجه جمع شده اند، افزود: روزه گرفتن و انجام اعمال صالح در این روزها از جهاد در راه الله نیز افضل تر است، رکن پنجم دین به حج بیت الله و سنت پسندیده قربانی برای کسانی که استطاعت مالی برخوردار می پردازد. حج از فرایض مهم و از ارکان دین و نماد مظهر وحدت مسلمانان به شمار می رود. در این آوردگاه از هر رنگ و زبان در یک لباس به ندای تکبیر سر می دهند. رسیدن به بندگی واقعی الله یک درجه و افتخار ابدی است و فراموش نکنیم نفس اماره و شیطان موانع متعددی را برای نرسیدن انسان به فضائل ایجاد کرده اند.

امام جمعه کهیر به نقل از نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم ادامه داد: در مقابل هر قدم حاجی یک ثواب نوشته و یک گناه پاک می‌شود. حجاج مهمان الله هستند، پس دعاهای شان مورد پذیرش قرار می گیرد. همچنین اگر کسی با وجود تمکن مالی، فرایض حج را به جا نیاورده و به لحظه موت برسد در حالی می‌میرد که یهودی و نصرانی است. مشرکان حج می‌کردند، اما نماز نمی‌خواندند. یهود و نصاری نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند، ولی حج به جا نمی‌آوردند. ما مسلمانان شبیه به آنها نباشیم. به ادای سنت‌ ها اهمیت دهیم، زیرا کاستی ها و ضعف های فرایض با آنها جبران می شوند.

مولانا حوت روزه ماه ذی الحجه را از سنت های حسنه نزدیک به عید قربان یاد کرد و تاکید ورزید: شهامت حضرت ابراهیم علیه السلام در لحظه قربانی کردن را تنها برای کسب رضای خدای متعال بود. زندگى دنیوی سراى امتحاناتى است که از ما گرفته می شود. سرمایه‌دار با ثروتش، فقیر با نداری اش و صاحبان قدرت با اختیارات شان به طریقى مورد آزمایش قرار مى‌گیرند تا ارزش و میزان ایمان شان مشخص گردد. مسلما کسانی که به این امتحان فائق آیند به پاداش بزرگی می رسند. در شرح سوره کوثر آمده است که رسول گرامی اسلام در عید قربان دامی را برای خود و دیگری را برای امت ذبح می کرد.

امساک در روز عرفه ثواب دو سال روزه را دارد و به همان اندازه کفاره گناهان است. از صبح روز نهم تکبیرات تشریق شروع می‌شود و تا عصر روز سیزدهم ادامه دارد. تکبیرات تشریق را باید چه زن و یا مرد بعد از هر نماز فرض بخوانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن